Společenská a etická opomenutí
Neuklízení po psovi: Naprostý základ. Nenechávat exkrementy pohozené, zejména v obydlených oblastech. Je to neohleduplné a může to být i zdroj chorob.
Neohleduplnost k okolí:
Nechat psa volně pobíhat a obtěžovat (skákat na lidi, na cizí psy) bez svolení majitele/osoby.
Nehlídat psa, když jste na telefonu nebo mluvíte se známým.
Ignorování signálů ostatních: Když vidíte, že si majitel dává psa k noze nebo odchází z cesty, udělejte totéž. Ne každý pes je přátelský, a ne každý člověk má psy rád.
Špatná socializace: Izolovaný pes může být nejistý, přehnaně nadšený nebo agresivní vůči jiným psům.
Chyby v režimu a potřebách psa
Nepravidelný režim nebo nedostatečná frekvence: Dospělý pes by měl jít ven minimálně 3-4x denně, z toho jedna procházka delší (30–60 minut) pro aktivitu a mentální stimulaci. Příliš dlouhé intervaly (více než 8–9 hodin bez čůrání) jsou pro psa nepříjemné a nezdravé.
Stereotypní procházky: Pes potřebuje mentální stimulaci – čichat nové pachy, zkoumat. Monotónní trasy ho nudí a může si pak doma hledat jiné způsoby vybití energie (ničení věcí).
Nedostatečná hydratace: Zapomínat na vodu, zejména při delších procházkách nebo v horku (ale i v zimě).
Zdraví a bezpečnostní chyby
Krmení těsně před/po venčení (aktivitě): Mezi jídlem a větší fyzickou aktivitou by měla být alespoň půl hodina, ideálně delší pauza, kvůli riziku torze žaludku, které je fatální, hlavně u velkých a hlubokohrudých plemen.
Nehlídání rizikových míst: Nechat psa čichat, nebo dokonce ochutnávat, nalezené zbytky jídla či neznámé věci, zejména ve městě (riziko infekce, bakterií, ale i jedů).
Ignorování počasí:
V zimě nedostatečná ochrana proti chladu (pro krátkosrsté/malé psy) nebo solím na tlapkách (prevence balzámem/botami a omytí po návratu).
V horku venčení v největším parnu (riziko přehřátí).
Při špatné viditelnosti: Nedostatek reflexních prvků na psovi i na páníčkovi.
Výchovné chyby
Být neustále na telefonu: Nevěnujete se psovi, nevnímáte jeho signály ani okolí, čímž ohrožujete jeho bezpečnost a zanedbáváte budování vzájemného vztahu.
Nepozitivní motivace: Křik, trestání nebo škubání vodítkem narušuje důvěru a nevede k trvalému pochopení (např. trestat za nehodu doma). Mnohem účinnější je pozitivní motivace – pochvala a odměna za správné chování.

Komentáře