Waldorfské školy jsou alternativní vzdělávací instituce založené na pedagogických principech rakouského filozofa Rudolfa Steinera (1861–1925), který byl zakladatelem antroposofie. První waldorfská škola vznikla v roce 1919 ve Stuttgartu v Německu. Tento vzdělávací směr klade důraz na rozvoj dítěte jako celistvé bytosti – zahrnuje rozvoj intelektuální, umělecké, emocionální i praktické stránky dítěte.
Celistvý rozvoj dítěte
Waldorfské školy nerozvíjejí pouze intelekt, ale také sociální, emocionální, umělecké a praktické dovednosti.
Spojují poznání s tvořivostí a pohybem, aby dítě prožívalo vzdělání smysluplně.
Respekt k přirozenému vývoji dítěte
Vzdělávání je přizpůsobeno vývojovým fázím dítěte. Důraz je kladen na to, aby byly děti vystaveny jen těm podnětům, které odpovídají jejich věkovému stupni.
Steiner rozčlenil vývoj dítěte do tří sedmiletých etap:
0–7 let: Důraz na napodobování a hry.
7–14 let: Rozvoj představivosti a tvořivosti.
14–21 let: Posilování kritického myšlení a abstraktního myšlení.
Výuka v epochách
Vyučování probíhá v tzv. epochách, což jsou několikatýdenní bloky zaměřené na konkrétní téma (např. matematika, literatura, historie).
Učitel se může na dané téma hlouběji zaměřit a umožnit dětem, aby se do něj ponořily.
Role umění ve vzdělávání
Umění je nedílnou součástí výuky a prolíná se všemi předměty.
Děti se učí malovat, modelovat, hrát na hudební nástroje, zpívat a hrát divadlo.
Výchova k praktickým dovednostem
Kromě akademických znalostí je kladen důraz na praktické činnosti, jako je práce s rukama, zemědělství, řemesla nebo vaření.
Cílem je naučit děti sebeobsluze a rozvíjet vztah k přírodě.
Individuální přístup
Učitelé se snaží chápat každé dítě jako jedinečnou osobnost a přizpůsobit vzdělávací přístup jeho potřebám.
Hodnocení probíhá většinou slovně, známky se používají minimálně.
Stálý vztah s učitelem
Děti mívají jednoho třídního učitele (tzv. třídního průvodce), který je provází po dobu několika let, často celé základní vzdělání. Tento vztah podporuje hlubší porozumění mezi učitelem a žákem.
Důraz na absenci technologií
Waldorfské školy minimalizují používání technologií (televize, počítače, chytré telefony) zejména u mladších dětí. Důvodem je podpora přirozeného učení a kreativity bez vlivu digitálních nástrojů.
Mateřská škola: Zaměřuje se na hry, rytmus dne, pohádky, písně a pohybové aktivity.
Základní škola (1.–9. třída): Kombinuje akademické předměty s uměleckými a praktickými činnostmi.
Střední škola (10.–12. třída): Větší důraz na intelektuální a odborný rozvoj, příprava na další studium nebo praxi.
Podpora kreativity, imaginace a uměleckého vyjádření.
Harmonický rozvoj všech složek osobnosti (tělo, mysl, duše).
Důraz na etiku, sociální odpovědnost a respekt k přírodě.
Přirozené tempo výuky bez stresu z hodnocení a soutěživosti.
Blízký vztah mezi žáky a učitelem.
Nízký důraz na moderní technologie: Absence digitálních nástrojů může být nevýhodou v technologicky orientovaném světě.
Neformální přístup: Některým rodičům a dětem může chybět větší struktura a orientace na výkon.
Antroposofický základ: Pedagogika je ovlivněna Steinerovou filozofií, která není vždy snadno přijatelná pro každého.
Omezený akademický přístup: Kritici tvrdí, že někteří žáci nemusí být dostatečně připraveni na přechod do tradičního vzdělávacího systému.
Waldorfské školy fungují ve více než 60 zemích světa. V České republice existuje několik waldorfských mateřských, základních i středních škol. Jejich vzdělávací principy oslovují zejména rodiče, kteří hledají harmonické a alternativní vzdělání, jež respektuje přirozené tempo vývoje dítěte.